Seminář o KSČ na FF UK v letním semestru
Autor: KatkaVolna - Pondělí, 23.02. 2009 - 00:34:17
|
- Seminář Intelektuálové a moc v období normalizace: vedoucí úloha KSČ na FF UK se koná od začátku semestru každé úterý od 15.50 do 17.25 na Ústavu hospodářských a sociálních dějin FF UK v Celetné v místnosti číslo 117. Náplň kurzu vychází z aktuálně probíhajícího výzkumu. Kromě konkrétní analýzy mechanismů fungování stranické organizace na FF UK v letech 1969-1989 se rovněž budeme soustředit na obecnější souvislosti tématu a na poznání možných metodologických přístupů k dějinám pozdních socialistických diktatur. Sylabus celého semináře naleznete při rozkliknutí titulku článku.
- Od roku 2007 probíhá na FF UK výzkum o fungování stranické organizace na této fakultě v době normalizace. Díky zachovanému archivu fakultní KSČ se podařilo zpracovat tisíce dokumentů a, což je důležitější, alespoň částečně poznat složité způsoby činnosti, rozhodování a prověřování v rámci celofakultní KSČ i jejích jednotlivých základních organizacích a výborů. V kurzu nepůjde o odhalování konkrétních kauz a lidí, kteří za nimi stáli, ale o unikátní mikrohistorický vhled do hierarchií a sociální praxe jedné mocenské struktury. Vedle vlastní konkrétní sondy budeme rovněž informovat o obecnějších souvislostech týkajících se vysokoškolského či obecně intelektuálního života v období normalizace a pokusíme se zprostředkovat nejdůležitější metodologické přístupy vhodné pro výzkum pozdně socialistických diktatur.
- ÚVODNÍ ČÁST: kontext, teorie, komparace
- I. Úterý 24. února 2009, vede Matěj Spurný
- 1. Úvod. Ke struktuře semináře a k výzkumu, z něhož seminář vychází. Etické otázky a anonymizace.
- 2. Proměny české společnosti v období tzv. normalizace. Mechanismus prověrek, analýza krizového období, stabilizace moci očištěné Strany, Charta 77, Proměny Strany a společnosti v druhé polovině 80. let
- II. Úterý 3. března 2009, vede Klára Pinerová a Matěj Spurný
- Sovětský kontext a teoretický exkurz
- 1. Vysoké školství v Sovětském Svazu a sovětizace vysokého školství ve střední Evropě. Model sovětského vysokého školství se po válce postupně prosadil v sovětských satelitech. Sovětizace terciálního školství však probíhala v Polsku, NDR a Československu různým tempem a jiným způsobem. Diskuze o roli vysokých škol v diktatuře.
- 2. Intelektuálové a moc v moderních diktaturách. Jaká je jejich role a jejich možnosti. Na základě úvah P. Bourdieu, P. Mendelssohna a dalších i zkušeností z výzkumu KSČ na FF UK. Diskuze.
- Příprava:
- 1. GRÜTTNER, Michael: Schlussüberlegungen: Universität und Diktatur. IN: CONELLY, John - GRÜTTNER, Michael (ed.): Zwischen Autonomie und Anpassung. Universitäten in den Diktaturen des 20. Jahrhunderts, Paderborn, Ferdinand Schöngh 2003, s. 265-276.
- 2. BOURDIEU, Pierre; „Sovětská“ varianta a politický kapitál, IN: BOURDIEU, Pierre; Teorie jednání, Karolinum, Praha 1998, str. 21-25
- III. Úterý 10.března 2009, vede Klára Pinerová
- Vysoké školství českých zemí v období tzv. normalizace
- V období tzv. normalizace dochází k zásadním změnám vysokého školství. V roce 1976 proběhla významná reforma školství ve všech jeho stupních, studium na vysokých školách bylo zkráceno a sjednoceno, zároveň se posiluje ideologická výchova. Výrazné změny se projevují taktéž v legislativě, především v zákonech č. 19/1966 Sb. a 39/1980 Sb. V semináři budeme probírat tyto změny a jeho důsledky na kvalitu vysokoškolského vzdělání.
- Příprava:
- Návrh stanoviska PMV KSČ k materiálu o dalším rozvoji československé vzdělávací soustavy, AHMP, f. PMV KSČ
- URBÁŠEK, Pavel: Vysokoškolský vzdělávací systém v letech tzv. normalizace, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci 2008, s. 157-168.
- IV. Úterý 17.března 2009, vede Katka Volná
- Fungování KSČ na FF UK v období tzv. normalizace – struktura a vývoj
- 1. Zánik fungující stranické organizace a komplikované ustavování organizace nové.
- 2. Vývoj struktury od jedné ZO KSČ ke třem, resp. čtyřem ZO; působnost Celozávodního výboru KSČ; proměny fungování během dvacetiletí tzv. normalizace.
- Příprava:
- Dokumenty: zápisy FV/CZV/str. skupiny
- URBÁŠEK, Pavel: Počáteční fáze normalizace. IN: Vysokoškolský vzdělávací systém v letech tzv. normalizace, Olomouc 2008, s. 48-75
- PREČAN, Vilém: Společenské vědy ve svěráku „konsolidace“ IN: V kradeném čase, Brno 1994, s. 272-301; výrazně zkrácená zpráva o průběhu a výsledcích „konsolidace“ v oblasti humanitních věd v letech 1969-1973, původně publikovaná v Listech 1974/75 pod pseudonymem Vratislav Prošek a Jiří Žemla, též na Svobodné Evropě
- PRAKTICKÁ ČÁST: podoby fungování a vliv KSČ na FF UK (práce s dokumenty)
- V. Úterý, 24.března 2009, vede Jakub Jareš
- Očista FF UK v první polovině sedmdesátých let
- V roce 1968 patřila FF UK (a její učitelé a studenti) k institucím, které výrazně ovlivnily a akcelerovaly průběh pražského jara. V následujícím „normalizačním“ období se proto mocenské centrum s pomocí „zdravého“ jádra KSČ na FF UK zaměřilo na její důkladnou „konsolidaci“. Tématem toho semináře bude zejména otázka, jakými prostředky se podařilo dříve odbojnou fakultu zkonsolidovat do té míry, že v roce 1977 většina jejích učitelů podepsala protestní nótu proti Chartě 77.
- Příprava:
- Části ANALÝZY KRIZOVÉHO OBDOBÍ
- Části REHABILITAČNÍ ZPRÁVY z devadesátých let
- VI. Úterý 31. března 2009, vede Matěj Spurný
- Dodatky k životopisům: moc nad dějinami jako nástroj destrukce osobní integrity
- Sepsání dodatku k životopisu bylo základním předpokladem připuštění ke stranickým prověrkám na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. V dodatku museli dotyční straníci podrobně popsat svoji činnost a své postoje v letech 1968-1969 a informovat o postojích nynějších a ochotě zapojit se do procesu konsolidace. V semináři budeme analyzovat oficiální stranickou interpretaci dějin a to, jak se jednotliví straníci vypořádávali s požadavkem přizpůsobit této interpretaci vlastní paměť a světonázor.
- Příprava:
- Úryvek z ANALÝZY KRIZOVÉHO OBDOBÍ (stranický výklad dějin)
- DODATKY K ŽIVOTOPISU jako zrcadlo tohoto výkladu
- Kauza JV (1975/76) dokládající důležitost „krizového období“ jako konstitutivního prvku normalizace i v pozdějších letech
- VII. Úterý 7. dubna 2009, vede Klára Pinerová
- Fungování a vliv KSČ na příkladu vybraného akademického roku
- Komunistická strana ovlivňovala akademický rok na fakultě prostřednictvím svých stranických organizací a měnila povinnosti nejen studentů, ale i vyučujících, ať členů KSČ či nestraníků. V semináři se zaměříme na průběh akademického roku 1976/77 a budeme analyzovat působení KSČ na jeho průběh. Na základě dokumentů z Archivu Univerzity Karlovy rozebereme z různých pohledů dvě události tohoto akademického roku - 1.máj a Charta 77.
- Příprava:
- RÁMCOVÝ PLÁN CZV KSČ na FFUK na rok 1977, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 80.
- Stanovisko pracovníků a studentů FF UK k Chartě 77, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 16.
- Dopis V. S. adresovaný Obvodnímu výboru KSČ Praha 1, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 171.
- Zpráva informátora stran. skup III/11 za leden 1977, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 99.
- Zpráva o účasti filozofické fakulty UK na přípravách a průběhu oslav 1. máje 1977, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 87.
- Dopis předsedy Fakultního výboru SSM Zdeňka Veselého adresovaný základním organizacím KSČ FF UK, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 47.
- Vnitrostranické informace za měsíc květen 77 (U-5), AUK, f. KSČ FF UK, kart. 99.
- VIII. Úterý 14.dubna 2009, vede Jakub Jareš
- Přijímací zkoušky jako klíčový prvek ideologické kontroly
- S pomocí přijímacího řízení ovlivňovalo vedení fakulty a především fakultní stranická organizace složení studentů. U přijímacích zkoušek byla často rozhodující politická kritéria anebo (v horším případě) sociální vazby a různé protislužby. Praxe tzv. intervencí a přímluv se mohla rozvíjet především díky zcela neprůhlednému systému, kterým bylo přijímací řízení organizováno.
- Příprava:
- Posudek + vlastní životopis + protokol o přijímací zkoušce
- Informace o zahájení přípravy přijímacího řízení na VŠ pro školní rok 1974/1975
- Zpráva o přípravě přijímacího řízení MV KSČ v Praze
- IX. Úterý 21. dubna 2009, vede Matěj Spurný
- Posudky jako základní nástroj kontroly a moci nad jednotlivci
- Hodnocení práce studentů a učitelů jsou potřebná v každé době. Posudky z období před rokem 1989 se ale v některých podstatných ohledech liší. Zásadní roli zde hrají vedle odborných především politická hlediska. Jaké formy a důsledky tato politizovaná kontrola akademiků má, budeme analyzovat na semináři 21. dubna.
- Příprava:
- Stranický posudek (předloha)
- Žádanky jako dokument komplexnosti
- Příklady posudků
- Sociální praxe: přípisy CZV a následné úpravy posudků, Kauza S.C. a intervence s. Fojtíkové
- X. Úterý 28. dubna 2009, vede Klára Pinerová
- Ideologická práce
- Ideologická výchova byla jedním z častých diskutovaných témat nejen na schůzích, ale taktéž na konferencích pořádaných speciálně k této problematice. Ideologická výchova měla vštěpit všem občanům Československa zásady marxismu-leninismu, zásady stranické práce a nutnost ideově-politické činnosti během své soukromé i vědecké práce. Účastníci semináři budou seznámeni s formami a způsoby stranického vzdělávání, komunistické výchovy a s rolí marxismu-leninismu ve společnosti.
- Příprava:
- DONNER, Wolfgang: Ideologie und Politik in Erwachsenenbildung. In: Materialien der Enquete-Kommission "Aufarbeitung von Geschichte und Folgen der SED-Diktatur in Deutschland " : (12. Wahlperiode des Deutschen Bundestages); neun Bände in 18 Teilbänden. Rolle und Bedeutung der Ideologie, integrativer Faktoren und disziplinierender Praktiken in Staat und Gesellschaft der DDR, Baden-Baden, Nomos-Verl. 1995, s. 312-324.
- Zpráva o průzkumu ideologické práce v ZO KSČ na filozofické fakultě UK č. 498/1, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 5.
- Komunistická výchova na FF UK mimo pedagogický proces, referát Robek, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 118.
- Výchova studentů, výuka, ideologická práce se studenty, AUK, f. KSČ FF UK, kart. 106.
- XI. Úterý 5. května 2009, vedou Katka Volná a Klára Pinerová
- Síť StB a FF UK, dosavadní poznatky
- Vysoké školy pochopitelně byly „v hledáčku“ StB. Poznatky k jejímu působení konkrétně na FF UK mají zatím dílčí charakter; objektový svazek fakulty byl skartován. Pedagogové i studenti byli ovšem různými způsoby zapojováni do sítě StB - je možné vysledovat zájmy StB, porovnávat metody navazování spolupráce i způsobu odpovědi na tento tlak. V semináři se těmto srovnáním budeme věnovat.
- 1. Státní bezpečnost na FF UK
- 2. Komparace se situací na Humboldtově univerzitě v NDR.
- Příprava (k části 1):
- 1. ŽÁČEK, Pavel: Politická policie proti mládeži. Snahy StB o kontrolu tzv. problematiky mládeže ve druhé polovině osmdesátých let. IN: Ostrůvky svobody. Kulturní a občanské aktivity mládeže ve druhé polovině osmdesátých letech v Československu. Praha 2002
- 2. ŠLOSAR, Dušan: Jaké hlavy, takový jazyk. Brno 2008. S. 92-107
- 3. Ukázky ze spisů StB.
- XII. Úterý 12. května 2009
- Všeobecná rozprava
- Možnosti dalšího výzkumu (co lze a nelze vyčíst z dokumentů, role oral history, mechanismy a strategie versus osobní příběhy, etické otázky výzkumu)
|
| |
|