
Záznam z panelové diskuse
Publikováno: Pondělí, 21.01. 2008 - 04:16:01 Téma:
Hodinu a půl trvala panelová diskuse, která 9. ledna uzavírala seminář Mechanismy ovládání a moci: KSČ na FF UK 1968-1989. Před více než stošedesátihlavým publikem v aule filozofické fakulty diskutovali lingvistka Alena Macurová, sociolog Miloslav Petrusek a historici Oldřich Tůma, Jan Pelikán a Miroslav Hroch. Normalizaci na fakultě zažili všichni - každý v jiné pozici. Jejich akcenty se různily, stejně jako jejich vzpomínky na zkoumanou dobu. Výrazný rozpor nastal v otázce, zda šlo o režim "als ob", kde bylo vše "jako by", či zda šlo dobu velkého tlaku, kdy byli lidé běžně ponižováni - z publika k tomu zaznělo několik výhrad proti paušalizování. Panelisté i publikum často tematizovali praktiky StB a její vliv na fakultě. Přepis v tomto článku zahrnuje přes devadesát procent toho, co v diskusi zaznělo - zvukový záznam je k dispozici níže.
- Michal Kopeček, moderátor
-
… Už několikrát zaznělo, že rozhovory s pamětníky
jsou pro tým důležité, jakkoliv jsou si vědomi
nástrah a problémů. S tím vědomím se
organizátoři toho setkání rozhodli uspořádat
právě tento panel, který má pomoci kriticky
reflektovat výzkum, jak byl dnes nastíněn, a možná
by mohl pomoci přiblížit se znalostnímu a možná
i emocionálnímu horizontu dění na filozofické
fakultě. Proto velice oceňujeme ochotu všech zde sedících
panelistů se této akce zúčastnit. Všichni mají
své vlastní životní zkušenosti z doby
normalizace a z tehdejší FF UK, někteří zde
působili ve funkcích pedagogických i stranických,
jiní jako pedagogové víceméně trpění,
jiní znají tu situaci také jako studenti, v
jednom případě student vyloučený z politických
důvodů v roce 1975. Rád bych je poprosil o komentář
toho, co bylo představeno, a také o osobnější
reflexi zaměřenou na centrální téma dnešní
diskuse, tedy na stranickou organizaci na fakultě, mechanismy
vládnutí, resp. sociální interakce,
které v rámci těchto stranických procesů a
procedur probíhaly. A možná bych poprosil i o reflexi
individuálních strategií a sociálních
praktik, které podle nich jsou charakteristické pro
život na FF v tomto období a které lze možná
jen těžko vyčíst z dokumentů stranické
provenience.
- Alena Macurová, panelistka
-
O historiografii vím velmi málo, mně z toho všeho
nejvíc zaujal příspěvek kolegy Spurného,
protože on nejvíc pracoval s texty. To, co ty texty říkají,
je zajímavé z dvojího hlediska. Jednak pokud
jde o vznik textů - v 80. letech vypracovala literární
věda něco, čemu se říká estetika produkce, což
jde moc pěkně aplikovat na vznik těch textů; když Červenka
psal o Halasových variantách, tak my bychom mohli psát
o variantách posudků.
-
Druhá věc - mluvili jsme o produkční stránce
komunikace, texty jsou indexem, poukazují k tomu, kdo je
tvoří, poukazují k tomu, jací jsme byli.
Například posudky mají ještě stránku
recepční, to je také strašně důležité:
poukázala bych k Lotmanovi a jeho konceptu auditoria, který
říká, že v každý text předjímá
čtenáře a v nějaké míře mu vychází
vstříc. Můžeme to brát tak, že chtějí to
slyšet, tož to tak napíšeme, možná to ne ve všech
případech takto bylo. Podstatné ale je, že v těch
kulturních mechanismech obraz auditoria, jak Lotman dokládá
četnými příklady, aktivně působí na reálné
publikum a stává se pro to reálné
publikum nějakým normujícím kódem. A
nejen to, ten kód se jako by vnutí auditoriu a
postupně se stává normou jeho vlastní
představy o sobě a přenáší se ze sféry těch
textů do sfér reálného chování,
to jsme asi zažili ve větší nebo menší míře
všichni.
-
- V souvislosti se vznikem posudků bych chtěla říci, že
ty texty neměly jenom jediného autora. Spurný říkal,
že jsme k těm posudkům psali podklady, ale mnohdy se stalo ti to,
že autorským subjektem byl nejen stranický pověřenec,
ale také ten posuzovaný sám. Někdo přišel a
řekl: Mám na tebe napsat posudek, napiš ho, a napiš ho
radši ve třetí osobě. Nikdy jsme neviděli, co potom z
toho podkladu napsaného ve třetí osobě vzniklo. Ale
vlastně autorsky jsem, a to bych se skoro vsadila, do těch
konečných verzí v nějaké míře
vstupovali.
- Velmi jsem uvítala, že kolegové vedle papírové
paměti počítají také s tím, že bude
nějaká historie orální, paměť individuální.
Bude jich víc a nepochybně se budou střetat. Nejsem si
jista, jestli ten titul „výzkum působení KSČ na
fakultě“ není příliš úzký.
Atmosféra na fakultě nepochybně byla vytvářena tou
vedoucí stranou a její úlohou, ale ta fakulta
žila navzdory všemu jako jeden organismus a ne vždycky, nemůžu
říct nikdy, ta hranice mezi slušným člověkem a
těmi ostatními vedla přímo na tom švu straník
nestraník. To si myslím, že v orálních
pamětech asi vyvstane.
-
A v souvislosti s ideologickými formami vzdělávání
v mé paměti je, že to čemu se tehdy říkalo
„studentská vědecká odborná činnost“ a co
tam bylo v jedné té kolonce ideologického
působení, to jsem považovala a dodnes považuju za věc
velmi užitečnou, stejně tak třeba pokud šlo o překladatelskou
činnost, kterou tehdy organizovalo SČSP. Takže v tom se možná
budu od řady lidí lišit, ale nemohu si v té věci
pomoci.
-
- Miroslav Hroch, panelista
-
… Už kolegyně Macurová upozornila na to, že to fungování
celé té struktury KSČ nelze vůbec odtrhovat od
celého života na filozofické fakultě a že ten život
tedy byl podstatně košatější nežli jenom posudky a různá
ideologická školení. Ten základní
termín z názvu projektu, moc, myslím, že by
bylo dobré v rámci toho projektu trošku teoreticky se
k tomu postavit a podívat se na to, co to ta moc vlastně je,
co vlastně chápeme tou mocí. Prací o moci je
strašně moc, z klasiků bych zmínil Popitze, který
má pět stupňů moci, ten první stupeň je loupežník
v lese a ten nejvyšší stupeň je vládní
systém, který vytváří závazné
normy pro jednání každého člověka. To je
myslím pro život fakulty velmi důležité, že ta moc
se tady projevovala v mnoha rovinách, i v těch obou
extrémech. Na jedné straně tady existuje to, co je to
celostátní, jistý systém norem zásad,
mantinelů, který nebylo možné překročit; k tomu
můžeme přidat: bylo to prolhané, bylo to podvodné a
bylo na to možno reagovat podle mého názoru zase
jedině lží a podvodem. V každém případě
uvnitř těch mantinelů zase existovaly různé možnosti
aplikace moci až po toho loupežníka v lese, který si
potom vylévá třeba svoje osobní vzteky,
nenávisti nebo nevraživosti na někom, poněvadž to
umožňuje využití jeho mocenské pozice. Ale to je
záležitost ne celého systému, ne celé
té fakulty, nýbrž je to záležitost toho
jedince, který toto využívá. Ta zločinnost
systému byla v tom, pokud chce mluvit o zločinnosti, že mu
to beztrestně umožňovala provozovat. Ale v žádném
případě to není součást té velké
moci, toho vytváření těch velkých mantinelů.
- A samozřejmě z toho vyplývá další věc, a to
se mi velmi odpoledne líbilo, že to autoři, kteří
pracovali s těmi prameny, tak ačkoliv by jim mohli věřit
doslova, tak že poznali i z těch papírů, že to byl „als
ob“ režim, tedy že to bylo „jako by“ všechno, že právě
ideologické školení - já si ani nevzpomínám,
jaké formy školení byly a různé stupně... To
byly studentské skupiny, tam se něco řeklo a v podstatě si
tam dělali, co chtěli, čili tam jaksi byly velké rozdíly,
podle oborů určitě, podle kateder a jednotlivých učitelů.
Ale nesporná skutečnost, která neunikla autorům
toho projektu, že to bylo všechno „als ob“, nebo z velké
části, že se to dělalo proto, aby se nějak zdálo,
že všechno funguje, to je věc, která je myslím
velmi důležitých poznatkem.
- Je důležité si uvědomit, že se tu počítalo s
tím, že je to pro někoho, že tu existuje nějaká
vrchnost, pro kterou se ty texty vyrábějí. Vědomí
recepce tu bylo velice silně zakotvené, mnohem více
pochopitelně v sedmdesátých letech, mnohem méně
v osmdesátých. V posudcích se
mohla vybíjet nějaká osobní nenávist,
osobní zaujetí na někom, ale mohly tam být
také naopak snahy někoho z něčeho vytáhnout, tím,
jak jste si správně všimli, tím, že se tam říká,
jak upřímně lituje svých prohřešků. On toho vůbec
nelitoval, samozřejmě, někdy ani nevěděl, že toho lituje, ale
v tom posudku to bylo a bylo to dost důležitý.
- Pro ten projekt je centrální otázka
pramenů. Po celou dobu mi vyvstávala otázka dalších
pramenů. Já nevím jestli jsou - jak je to s
kádrovkou, jak je to s materiály státního
chodu fakulty? Tam by řada věcí měla být. Navíc,
a to jste si také všimli, šla spousta věcí mimo
jakékoliv písemné záznamy a nelze je
zpátky myslím rekonstruovat, to bude možné jen
těžko. Často na tom závisela různá rozhodnutí,
i závažná, toho typu jako bylo zmíněno u těch
přijímacích pohovorů. Byli lidé, kteří
věděli, že někdo nebude přijat a někdo bude přijat za každou
cenu. Já jsem byl v přijímacích oborových
komisích skoro každý rok a každý rok jsme se
divili, že na podzim řada studentů, kteří byli
vynikající a my jsme je doporučovali na předních
místech, na podzim na té fakultě nebyli, a naopak,
řada studentů, které jsme neměli na prvním místě,
se na té fakultě v tom oboru objevili. Nikde nebylo možné
zachytit, jak k tomu došlo. Já jsem se teď poprvé
dozvěděl, že to šlo tímto mechanismem. Bylo jasné,
že nějaký mechanismus je, že tady nějaké síto
je, které je dáno a které je utajeno, ale že
to šlo tímto způsobem, tedy z městského výboru,
s nějakými seznamy, to jsem dozvěděl poprvé a je to
velice zajímavé.
- Totéž platí i pro ty posudky, byly tu řečeno o
stranických a státních posudcích, když
šel student do života, šel s ním posudek státní,
ne stranický, pokud si dobře vzpomínám. Jednou
jsem státním posudkem doporučoval absolventa do
nakladatelství, velice pozitivní, věděl jsem, že
ve druhém ročníku měl nějakou důtku, ale to se
promlčelo, a po několika týdnech volal šéf toho
nakladatelství: Kohos mi to sem poslal, vždyť on ničil
sovětské vlajky ve druhém ročníku. V papírech
to nikde nebylo, bylo to jen v kádrovačce - a systém
fungoval tak, že kádrovačka z nakladatelství
zavolala kádrovačce na fakultě, ta zalistovala a řekla, že
ničil s nějakými Korejci vlajky na Větrníku. Takhle
to fungovalo, ty věci jsou dnes těžko zachytitelné a
rekonstruovatelné. Myslím, k těm pramenům, že by
bylo dobré se pokusit, pokud jsou materiály k chodu
fakulty jako takové.
- Byl zmíněn rok 1976, usnesení k VŠ, to byl velmi
důležitý mezník z hlediska obsahu výuky. To
je jeden z příkladů, jak nelze dělat tu stranu izolovaně
od toho ostatního: celé školství se mělo
přebudovat a přestavět, došlo tam k velmi významným....
vlastní provádění přestavby se dělo po
státní linii a to asi v tom stranických
materiálech moc asi nějaký odraz nenajde.
-
- Miloslav Petrusek, panelista
-
Pan profesor i paní profesorka to pojali velmi důrazně
profesně, to znamená z hlediska literární vědy
a textologické analýzy, z hlediska historiografického,
s požadavkem, aby se do celého toho výzkumu
zakomponoval problém moci a některé ty politologické
dimenze. Já bych ten výzkumný tým tedy
do tohoto pole nebo na toto moře nepouštěl. Já bych byl
velmi rád, kdyby zatím zůstali u toho, co velmi
pečlivě jako včelky na luhu dělají, protože toto je
práce, kterou za ně neudělá nikdo. Ty velké
teorie o politické moci a o struktuře moci a o povaze
komunistického vládnutí a tak dále, to
eventuálně mohou udělat jiní, ale rekonstruovat, jak
to fungovalo v konkrétní organizaci, v konkrétní
instituci, to mohou udělat právě jenom zanícení
studenti, ti, které jsme dnes celý den mohli sledovat.
- Já bych kvazisociologicky dodal toto: mě velice udivila to
otázka po akademické půdě (která z publika zazněla dopoledne), ona samozřejmě žádná
akademická půda nebyla, na to už se odpovědělo; v zákoně
ostatně nebyla ani za první republiky, to bylo zvykové
právo, které první republika respektovala. Já
bych chtěl zdůraznit to, že ona neexistovala ani akademická
obec. Existovala velmi stratifikovaná komunita, která
bylo stratifikována po dvou paralelních a od sebe
velmi výrazně oddělených liniích, které
všichni znali. Některé byly průhledné a jiné
byly skryté. Ten první rozměr byl manifestní,
manifestní hierarchie komunity, která měla rozměry
dva. To by rozměr státní, o kterém mluvil
profesor Hroch a který měl v té době podobnou
skladbu jako má dnes, s jedním velmi podstatným
rozdílem: neexistoval akademický senát.
Akademické funkcionáře jmenovali, tedy rektora jmenoval
ministr, děkana jmenoval rektor. Žádné
volby neprobíhaly, už tím byla státní struktura vymezena. Paralelně s
tím existovala stranická struktura a mezi oběma
existovala známá interakce, která byla zde z
části popsána. Ta stranická struktura byla
viditelná, ta nebyla skrytá, pochopitelně. I když
některé mechanismy toho stranického vládnutí
úplně viditelné nebyly.
- Paralelně s tím ale
existovaly dvě struktury, které viditelné nebyly. Ta
jedna byla, jak říká Škvorecký,
reprezentována organizací, která byla sice
tajná, ale nikoliv ilegální, to byla Státní
bezpečnost. O tom, že StB na fakultě byla, to jsme věděli
všichni nebo téměř všichni, kdo to vědět chtěli.
Samozřejmě že ti příslušníci toho sboru se příliš
veřejně neprezentovali, ale o jejich existenci a přítomnosti
jsme tušení měli. Proč se o této složce zmiňuji?
Protože plnila tuto závažnou roli: nesledovala takové
pišišvory jako třeba já, který jsem pracoval v
knihovním středisku, nebo jiní na mou úroveň
postavení. Oni sledovali především ty špičky. Já
jsem měl možnost se o tom přesvědčit, když jsem absolvoval
jeden bezútěšný výslech na StB, který
byl orientován k tehdejšímu děkanovi FF profesoru
Vaňkovi. Mě udivilo, kolik oni toho o soudruhu Vaňkovi vědí.
Oni o něm věděli absolutně všechno a oni mi to s absolutním
klidem prezentovali s dokonalým vědomím, že já
to budu rozšiřovat dál, přirozeně. Všechno to mělo
latentní funkce, které vy v tom týmu odhalovat
nemůžete. Druhá skrytá struktura, to byla neformální
lidská struktura, kterou známe jako emocionální,
socio-preferenční lidské vztahy, které potom
intervenovaly do konkrétního chodu fakulty tím,
že se tam projevovalo mj. to naše češství, že jsme si
uměli poradit i s velmi důraznými předpisy, že jsem je
uměli obcházet.
- V čem já vidím základní smysl toho
výzkumu? Spíš takové řekl bych morálně
emocionální poslání. Ono totiž ukazuje
to, že ta doba byla plná něčeho, co žádnou
textovou analýzou neodhalíte. Plná lidského
ponižování. Stěží si umíte
představit, co to bylo, absolvovat soudružský pohovor. To
byl prostě ponižující akt. Ponižujícím
aktem byla také různá stranická školení.
Když si představíte, že docenti, kteří měli
mimořádné odborné kvality, chodili na školení,
které bylo na úrovni sedmé třídy
národní školy...
- Chtěl bych zdůraznit to, že toho jste ušetřeni. Tím
nechci říct, že za to máte být někomu
vděčni. Jde o to uvědomit si, že žijete v jiné době a
nezvolili jste si ji, stejně tak, jako jsme si my nezvolili tu
nešťastnou dobu, kterou nám bylo dáno prožít. A poslední moment, kterého se chci dotknout, je tento:
já chci ocenit na činnosti toho týmu mimořádnou
lidskou ohleduplnost. Celé to pojetí, ta prezentace,
byla lidsky mimořádně slušná. To není úplně
samozřejmé. Žijeme dnes ve společnosti, která je
nasycená určitými ideologiemi, zášťmi,
emocemi - to vše v té prezentaci absentovalo a já si
toho neobyčejně vážím. Ale na druhé straně,
vy se nevyhnete tomu, že se v určité chvíli budete
muset ptát, kdo to byl. U některých lidí se
prostě ta otázka položit musí a vy na ni budete
muset rychle hledat odpovědi, dokud žijí pamětníci.
V poledne jsem diskutoval o dvou významných
funkcionářích fakulty té doby s panem docentem
Koťou a důrazně jsme se neshodli. Čili myslím si, že
tady je třeba se k celé té věci vrátit a
velmi decentně a jemně zrekonstruovat i tuto lidskou a
interpersonální dimenzi této poněkud pochmurné
epochy.
- Jan Pelikán, panelista
-
Já se nebudu odvolávat na žádné klasiky
či velké vědecké autority a hned v úvodu
řeknu, že osobně svůj příspěvek tady nesu jako poněkud
obtížný, neboť jsem v pozici dosti schizofrenní,
v pozici nejenom dvoj-, ale trojschizofrenní. Jednak jako
člověk, který se zabývá moderními
dějinami, i když z velké části moderními
dějinami obecnými, nikoliv českými nebo
československými; jednak jako historik, který by měl
bádat nad dobou, kterou sám prožil; a jednak také
jako člověk, který nastoupil v roce 1978 na fakultu jako
student a v roce 1984 do tehdejší interní
aspirantury, to znamená do podoby dnešního
doktorského studia. Na fakultě jsem v pozici učitelské
byl od roku 1989 s tím, že minimálně od roku 1982,
kdy jsem byl přijat kandidáta strany, jsem - a toho jsem si
velmi dobře vědom - nepatřil do té kategorie lidí
diskriminovaných. O to více je moje pozice těžká
a o to více chápu, že musím každé
slovo vážit, že každé mé slovo bude hodnoceno
jinak než slova kolegů, kteří k těmto preferovaným
nepatřili. Nebudu hovořit o metodice bádání,
jen upozorním na několik aspektů, kterých jsem si ze
všech tří pozic, ze kterých pohlížím
na ten výzkum, všiml.
- Myslím si, že není dostatečně postižena - aspoň v
těch výstupech, které jsem od rána vyslechl - dynamika vývoje fakultního i stranického,
to znamená rozdíl situace, který zde byl v roce
1978 a
řekněme pak v letech 1985, 86, 87. Ta doba se velmi, velmi změnila
jenom za těch deset let, co jsem prožil. A z toho, co znám jako
historik, nejen jako pamětník, myslím, že ten posun
je velmi silný. A pokud někdo demonstroval graf z roku 1977,
jistě by byl graf z doby o deset let později jiný nebo
modifikovaný.
- Druhá poznámka je jen jistou
modifikací toho, co již zaznělo, a to byla existence
neformálních kontaktů či kanálů, které
život na fakultě a moc na fakultě a její vykonávání
velmi ovlivňovaly. Šlo o osobní vazby jednotlivých
zaměstnanců, méně často studentů, ale i v jejich případě
to fungovalo, k různým vysoce postaveným činitelům,
ať již působícím ve státní
administrativě, nebo ve stranické byrokracii. To znamená
někdo nemusel na fakultě vykonávat žádnou funkci
stranickou, nicméně jeho reálný vliv byl větší
než u stranických funkcionářů. To působilo velmi
často, opakovaně, a patřilo to i k onomu pojetí řekněmež
autoritativního režimu, o kterém hovořil profesor
Hroch, k tomu, že byl vykonáván řekněmež po česku.
- Pak mám dvě poznámky k závěrům, které
tady zazněly. Byla zde ukázána křivka vzestupu členů
strany, který končí v roce 1984 a pak pomalu klesá,
to bylo dáno jednak tím, že stagnoval zájem
studentů o vstup do strany, ač byl mezi nemalou částí
stále velký a výběr byl selektivní, ale
současně přišla direktiva z nadřízených orgánů,
že mohou být přijímáni studenti jen do toho
počtu, kolik bude přijímáno v Praze či v Praze 1 lidí
dělnických profesí. Z tohoto důvodů se ten výběr
stával selektivnější a pokles těch čísel
neznamená úpadek zájmu pracovníků
a studentů fakulty o vstup do strany. V té souvislosti chci jenom
upozornit na fenomén, který je zajímavý
a o kterém by bylo vhodné bádat, a to o
znovupřijímání některých lidí
do strany, kteří byli po roce 1970 vyškrtnuti, což je
docela zajímavý element.
- Poslední poznámka je ke stranickým informacím.
Já se obávám, že na ně bylo pohlíženo
ne zcela přesně tak, jak ve skutečnosti fungovaly. On tento fenomén byl více
výrazem - s velkou nadsázkou - odcizení strany
od společnosti, než snahy stranické byrokracie špehovat
to, co se děje na fakultě či dalších částech
společnosti. Stranický aparát v zásadě
nevěděl, co si lidé myslí, jaké mají
názory, a ty stranické informace, které byly
nesignované, nebo procházely různými stupni
signování a mluvily o třetí sobě, sloužily
tomuto účelu. Navíc, což dokazovalo jistou absurditu
toho režimu, byly pro potřeby vyšších byrokratických
orgánů stranických dále filtrovány. To
jsme viděli na tom jednom případě: to, co se dostávalo
na výbor, zřejmě, nikdy jsem se s tím nesetkal, bylo
filtrováno.
-
- Oldřich Tůma, panelista
-
Můj pamětnický pohled je velice periferní a dílčí.
Byl jsem studentem, tu dobu jsem zažil zhruba pět let a velmi bych
souhlasil s tím, že je třeba odlišovat a vnímat
určitý vývoj, těch dvacet let netvořilo jednu
situaci. Ona se hodně proměňovala, měnili se aktéři a
měnil se celkový tón. Jako pamětník řeknu, že mi na
začátku sedmdesátých let připadalo, že
fakulta fungovala až na možná nějakých pár
výjimek, o kterých jsem věděli, že do toho nepatří,
pod takovou sdílenou legendou nějakého spiknutí:
že všichni víme, že můžeme jenom něco, ale všichni
jsem aspoň studenti. Všichni jsme s vděčností vnímali
to, čemu jsme rozuměli jako narážkám, vtipům,
žertům, takovému jazyku, který používá
zvláštního kódu. Vnímali jsem, že nám
vyučující nemohou říct všechno tak, jak by
asi chtěli, ale domnívali jsme se, že jim rozumíme,
že to myslí zhruba tak, jak bychom to rádi vnímali.
Určitě jsme se někdy pletli. I já jsem chodil do
historického semináře k docentu Haubeltovi a myslím,
že jsem se pletl celý rok. Neustále vedle toho, že
jsem luštili kopie v kurentu psaných záznamů, tak
otevíral diskuse o všeobecných otázkách
kulturních, politických, společenských a
myslím, že to asi myslel původně jinak, než jsme tomu
zpočátku rozuměli my. Domnívám se, že se tento zvláštní
svět jaksi deformovaného, ale přece porozumění a
vzájemných vazeb asi těžko dá rekonstruovat,
tady asi jen ta orální historie pootevře k něčemu
dveře, ale je tu velký prostor pro nějaké tvůrčí
dotváření té duchovní skutečnosti.
- Zdálo by se mi, že aktéři výzkumu by si měli položit otázku,
nakolik ty mechanismy ovládání a moci byly
úspěšné, nakolik to vlastně všechno fungovalo. Asi
se nedá to úplně oddělit od otázky po tom,
jak fakulta fungovala jako pedagogické zařízení,
jaká byla výuka, jaké psali studenti diplomní
práce, zda se tam vůbec projevila snaha o indoktrinaci a
manipulaci. Jako pamětník si pamatuju jen několik těch
kursů, co měly zvláštní jména jako „aktuální
otázky socialismu“, byly jeden nebo dva. Zbytek výuky
byl někdy lepší, někdy horší, nicméně byl
myslím tou ideologií nebo už vůbec nějak politicky
motivovanou manipulací nezatížen. Jak ovládala
ta KSČ fakultu? Jistě v mnoha ohledech přijímacích
řízení a tak, ale podařilo se jí řekněme
alespoň neutralizovat po těch zkušenostech z šedesátých
let studenty? Nakolik to byl svět jen „jako by“ a nakolik ti
aktéři a objekty toho působení ten svět brali jen
„jako by“, nakolik to pro ty, co vše vymýšleli a vedli
školení, to vše bylo jen „jako by“, aby se někde vykázaly
nějaké statistiky? To se mi zdá, že jsou všechno
perspektivy, které je potřeba vzít v úvahu.
To, co zde předvedli studenti, je slibné, a asi by bylo
dobré, kdyby ten výzkum pokračoval.
- Marie Černá, publikum
-
Mohl by někdo říci, jak vypadal schůze, zda to mělo
nějaký řád, a jak se případně scénář
schůzí naplňoval?
-
- Hynek Krátký, publikum
- Velmi se mi líbilo vymezení cílů výzkumu,
vydělení interpretační role a pak konsolidace
pramenné základny, to je velmi důležité.
Považuji za průkopnický čin právě konsolidaci
pramenné báze, která právě potom
umožňuje začít ten skutečně fundovaný dialog a
různou interpretaci dalších týmů.
- Druhá poznámka je trošku kritická z role
bývalého absolventa. Chtěl jsem se vyjádřit k
dojmu, že v podstatě ten „als ob“ systém fungoval za
cenu nějakých ústupků, že základ byl v
pořádku. No, já nemám úplně ty
zkušenosti. Vezmu si třeba to, že já jsem studoval český
jazyk a dějepis... Nebyla to jen politická výchova
jako doplněk vzdělávání, ale myslím že
paní profesorka Bastlová zadávala seminární
práce z devatenáctého století na téma
třídní interpretace Máchova Máje - to
si nemyslím, že nebyla záležitost navíc, ale
zabránila nám využít ten čas na fakultě...
-
- Petr Blažek, publikum
-
Chtěl bych poděkovat za dnešní seminář, myslím,
že výsledky jsou velice zajímavé. Nebyl jsem
úplně na všech panelech, ale na některých mělo i
zaznít to, že zatím se vlastně nezkoumají
dokumenty z provenience bezpečnostního aparátu.
Samozřejmě, není to hlavní zdroj, ale myslím
si, že je velice zásadní a že by bylo dobré,
kdyby se v tom týmu našel někdo, kdo by přišel do Archovu bezpečnostních složek a
minimálně ze seznamu vyloučených studentů nebo z
kauz, které projednávala komunistická strana
nebo přímo ty výbory, vybral ty jednotlivé
případy a my jim v tom archivu velice rádi vyjdeme
vstříc. Myslím, že z tohoto hlediska je ta pramenná
základna velice bohatá.
- Pro mě je tedy docela šokující to, co tady
slyším od profesora Hrocha. Já velice souhlasím
s profesorem Petruskem v tom, že ten přístup má být
lidsky slušný, ale pro mě je neslušné prostě to,
že někdo nebyl schopen reflektovat řekněme svoji činnost jako
agenta státní bezpečnosti. Ten svazek, který
je k dispozici u nás, s krycím jménem
PARLAMENT, obsahuje mimo jiné hodnotící zprávu,
kde profesor Hroch typuje své kolegy, kteří by mohli
na konci šedesátých let pracovat se Státní
bezpečností. Pro mě je to úplně šokující
věc, je to doklad toho, že komunistická strana na té
fakultní úrovni, na té nižší úrovni
do jisté míry v těch jednotlivých kauzách
podle mého soudu vlastně ustupovala stranou Státní
bezpečnosti, která postupovala zase z centrály, a
myslím si, že je dobré to brát na vědomí
a velice s povděkem jsem reflektoval tu poznámku profesoru
Petruska o skrytém působení. Já bych řekl, že
tato kapitola činnosti StB jistě nemusí být nijak
hlavní, ale měla by určitě zaznít. A zejména
vztahu STB a KSČ.
- Sám si pamatuji ještě na jeden případ, který
je pro mě dokladem toho, jak fungovali funkcionáři fakulty
za normalizace. Vzpomínám si na případ
jediného signatáře Charty 77, který odvolal
svůj podpis v roce 1977, byl to architekt Záruba, který
tady učil, na Karlově univerzitě, a děkan FF byl ochotný
si ho předvolat na dlouhý rozhovor, u kterého
asistoval příslušník StB, který se představil
jako pracovník rektorátu, děkan ho tak představil. V
podstatě splnil velice rychle požadavky StB a donutili nebohého
signatáře Charty, aby ten podpis odvolal. Výsledkem
bylo, že jeho prohlášení vyšlo v Rudém právu
a bylo hojně citováno jako doklad toho, že ne všichni ti
signatáři Charty 77 byli úplně srozuměni s tím,
co podepisují. Ten výsledek byl, že nakonec Záruba
ztratil všechny své přátele a přestože mu
slibovali, že ho nechají učit na té fakultě, tak ho
vyhodili. Myslím, že takových kauz bychom v tom
archivu našli hodně. Nemusí to objasňovat základní
cíl toho výzkumu, který já velice vítám
a velice mě potěšilo, že se zaměřil na mechanismus a
struktury. Myslím ale , že to pronikání skryté
struktury, ovlivňování personálního
výběru na jednotlivých fakultách UK a na
jednotlivých katedrách, to jakým způsobem StB
asistovala při přijímacích pohovorech a při
vyhazování lidí... Stačí ukázat
na nedávnou knihu Petra Placáka Fízl, kde autor
velmi pečlivě zanalyzoval, jak se StB pohybovala na půdě
univerzity a jakým způsobem jí vycházeli
místní funkcionáři vstříc. Já
bych uvítal to rozšíření pramenné
základny a to, aby tu zazněla nějaká lidská
reflexe toho, co se u odehrávalo. Nemluvím tady o
jednom roku spolupráce, to trvalo docela dlouho.
- Jan Pelikán, panelista
- Já budu reagovat na ten úvodní dotaz a
pokusím se z pozice řadového člena KSČ z let
1985-89 pospat, jak jste chtěla, všední den stranické
práce. Ten všední den byl nulový, v zásadě
byla jednou měsíčně, kromě prázdnin, plenární
schůze v jedné ze čtyř sekcí KSČ a potom, pokud
stranická skupina vykonávala činnost více než
formálně, ještě zpravidla jednou měsíčně schůze
stranické skupiny. Což se v zásadě rovnalo, v mém
případě, schůzi katedry bez lidí, kteří
byli vyškrtnuti a bez jedné členky katedry, která
nikdy nebyla ve straně. To bylo vše. Úroveň - aniž bych
snižoval význam těch schůzí, tak většinou šlo o
formální hodinové, dvouhodinové až
tříhodinové sezení, kde byla rozhodující
pasivní účast, nikoliv aktivní účast,
a úroveň jakéhokoliv rozhodování byla,
a to říkám z pozice člověka, který to má
až z druhé ruky, nikoliv přímého účastníka,
posunuta minimálně o jednu úroveň výše, to
znamená do výboru té stranické
organizace. A je možné, že ta úroveň šla o jednu
nebo od dvě kvality výše.
-
- Miroslav Hroch, panelista
-
Já musím reagovat. Já si vůbec nejsem
vědom, že bych někomu něco navrhoval, nějaké
potenciální... to nevím, co to mohlo být.
Poněvadž v každém případě to mohu klidně říct
a říkal jsem to v devadesátých letech na
katedře: veškerá moje spolupráce s StB se týkala
pouze zahraničních záležitostí a konkrétně
Německa.
- A když už teda jsem tímto způsobem byl osloven, jenom
bych upozornil, že vzápětí po devětaosmdesátém
roce jsem byl velmi často zván do Německa a velmi přátelsky
a velmi pozitivně. Jestli vám to nestačí... Víc
říkat nebudu.
- A pokud jde o ten sedmdesátý rok, to by mě tedy
zajímalo.... Je možná jedna věc, dělali jsme takové
obhajoby těch, kteří byli ohroženi, a říkali
jsem, jaký jsou dobrý, psali jsme, jaký jsou
dobrý. To je možný, že se někam dostalo. Ale ne
jako doporučení agentů nějakých. Kromě toho v
sedmdesátém roce, v té době už jsem vůbec s
nimi ve spojení, to se týká pouze šedesátých
let.
- A pokud jde o to, co říkal kolega Pelikán, to
byla osmdesátá léta, to byla relativně idyla.
Sedmdesátá léta, to bylo mnohem horší,
tam to bylo často dramatické, ty stranické skupiny. A
ne proto, že by se někomu tam ubližovalo, to se dá ověřit
ze zápisu, nakonec, ale že šlo naopak o to, abychom
zachránili co nejvíc lidí, kteří byli
odsouzeni k tomu odejít.
- V roce 1972 byly vytvořeny seznamy těch, kdo zůstali po tom
vyhazování, po té velké čistce: seznamy
učitelů fakulty do čtyř skupin, první byli prověření,
druhá kategorie byli perspektivní neprověření,
tedy vyškrtnutí nebo nestraníci, třetí
kategorie byli neperspektivní nestraníci a čtvrtá
kategorie byli ti, co mají hned odejít dále. A
mají odejít, jakmile se najde za ně kádrová
náhrada dostatečná. Asi ty věci byly různé,
ale v každém případě z těch tabulek, co jsme měli
na historii, nakonec odešel jeden, ačkoliv mělo odejít asi
deset. Nakonec se to podařilo uhádat nějakým
způsobem. Nejsem si vědom toho, že by se někdo musel ponižovat,
aby sám říkal, že lituje svých prohřešků z
osmašedesátého roku, vždycky se to spíš
říkalo za ně, že on toho lituje, aby nemusel být
vystavován těm nepříjemnostem. To je zkušenost z
úzkého okruhu oboru historie.
- Velice dobře je, že tady kolega Krátký upozornil na
ten obsah výuky, já myslím, že právě
tam záleželo, od oboru k oboru, jak v kterém oboru se
ten obsah výuky modifikoval tak či onak k lepšímu či
k horšímu.
-
- Miloslav Petrusek, panelista
-
Byla tu formulována otázka, zda ty mechanismy
uplatňování moci byly úspěšné, nebo
nebyly. Já myslím, že ta otázka není
položená dobře. Tam je nutné rozlišit, zda byly
úspěšné mechanismy moci, ty úspěšné
samozřejmě byly, protože ten organismus fungoval. Ta otázka
správně položená by zněla, zda byly úspěšné
mechanismy duchovní indoktrinace a ty úspěšné
evidentně nebyly. To se samozřejmě projevilo jediným
viditelným a hmatatelným kritériem a to byly
události v listopadu 1989. Naprostá většina studentů
po mém soudu byla prostě nekonformní, protože
neinternalizovala ten hodnotový normativní systém,
který se jim předkládal, a z tohoto hlediska
pochopitelně i ta výuka marxismu byla úspěšná
potud, pokud pro ně byla zajímavá. Oni totiž někteří
kantoři uměli ten marxismus vykládat zajímavě,
protože on v některých svých rozměrech není
nezajímavou doktrínou.
- Druhá věc, kterou bych podtrhnout, je tato: ten výzkum
je v některých svých rozměrech netriviální.
Pro mě samozřejmě spousta věcí je do té míry
známá, že si říkám, proboha, proč to
zkoumají, když to všechno jim můžu povykládat u
piva. Ale na druhé straně jsem si uvědomil, že tam je
několik momentů, kdy jsem se zarazil a uvědomil jsem si: hle, oni
mi sdělují něco, co neví, nebo čemu jsem nevěřil.
Uvedu příklad: v roce 1992 jsem dostal dopis jednoho z členů
zdravého jádra, který si stěžoval, jak
ošklivě s nimi nakládáme. Stěžoval si mně, já
byl tehdy děkanem nově založené Fakulty sociálních
věd, a on mě v tom dopise vysvětloval, jakými pohnutkami
byli oni vedeni k tomu, že činili to a to - a jsou tam vyjmenovány
určité akty, z nichž já jsem nevěřil ničemu ani
slovo. A dnes jsem se dozvěděl, že on dokonce v některých
těch momentech měl pravdu. Ať už jeho pohnutky byly
jakékoliv, ten objektivní efekt tam byl.
- Poznámka k jazyku: ten jazyk je, jak říká
Václav Havel, ptydepe. Je založené na tom, že se v
posudcích používala slova, která byla
zaklínadlem: je nebo není perspektivní. Já
jsem měl například všechna komplexní hodnocení
napsaná tak, že jsem se okamžitě mohl stát
předsedou Akademie věd, ale na konci jsem měl napsáno, že
„nemá perspektivu dalšího odborného a
pedagogického růstu“. To byly ty společenské hry,
které se hrály, a které je nutné
rozklíčovat jazykově.
-
- Martina Musilová, publikum
-
Reagovala bych na to, jaký vliv měla komunistická
strana na filozofickou fakultu. Jenom bych připomněla, že do
osmašedesátého roku vstupovala FF jako elitní
centrum toho nejbouřlivějšího intelektuálního
vývoje, ale v roce 1989, v revolučním roce, v
listopadové revoluci, byla FF jedna z méně aktivních
fakult. Takže se to podařilo, ta normalizace tady. Zrcadlově je
to opravdu velký nepoměr.
-
- Vlastimil Hála, publikum
-
Mně se zdá, že ta normalizace v první polovině 70.
let měla takový rozporný až kuriózní
charakter. Na jedné straně museli někteří
pedagogové odejít ještě v prvním semestru roku 1969, na druhé
straně například Jan Patočka přednášel až do
roku 1972 včetně a publikoval do roku 1973. Přestože na jedné
straně, jak říkal profesor Hroch, byl veliký tlak,
co se týkal těch pedagogů, tak ze strany studentů jsem
vnímali toto období - až nás překvapovalo, že
to bylo do určité míry - jako jakési mírné
prodloužení šedesátých let. Připomněl bych
docenta Jiřího Peška, který v podstatě přednášel
Heideggera, který byl tehdy označován za jeden z
revizionistických proudů. Zřejmě se ta situace potom
změnila v polovině 70. let, v té první polovině
nebyl dokonce na nás studenty vyvíjel ani nějaký
tlak ke vstupu do SSM. Ani žádný pohovor, ani tlak k
účasti na nějaké akci jako průvod prvního
máje. Bylo to zvláštní, rozporné
působení - možná ten výzkum přispěje také
k objasnění toho, čemu jsem se už tehdy podivoval. Že tam
po té ideové stránce byla poměrně velký
liberální přístup mnohým pedagogů.
-
- Stříbrný, publikum
-
Jsem absolvent roku 1973. Mohl bych potvrdit zkušenost doktora Tůmy
a svého předřečníka. Skutečně se zdá, že
pro náš ročník bylo řešením nechat ty lidi
dojet a dát jim šanci. kdo se chytil, tak se chytil, kdo
nepochopil, tak má smůlu do budoucna. Skutečně to bylo
jakési odumírání, od toho roku 1970,
jakési náznaky takových profuků do světa
studentů přes ročníkové skupiny, to byly de facto
záležitosti velmi konsenzuálního partnerství
s našimi staršími odbornými asistenty. Bylo to až
jakési dojetí. Myslím, že ti kdo nastupovali v
roce 1970, tak už vstoupili poněkud do jiného terénu
a tam se odvíjely nějaké jiné procesy.
- Byl jsem velmi potěšen prezentací těch mladých
kolegyň a kolegů, protože tam nejenom byla kvalifikovanost
oborová, ale i zaujatost i lidská citlivost. Souhlasím
s profesorem Petruskem, že jsou si vědomi nášlapných
min a všeho možného, co se v těch materiálech
objevuje, a že jsou si vědomi, že to jsou materiály
výsostně jednostranné, ba dokonce materiály,
které mají svůj ideální obraz, ale
pochopitelně realita byla jiná. Pak mě na tom zaujalo, že
je to práce týmová, to si skutečně udržte.
- Jste jedna z prvních generací, která zažila
naplno svobodu - a myslím si, že je to na vás vidět.
Tuhle hodnotu rozvíjejte a nenechte se zastrašit čímkoliv,
co být náznaky komplikací, výhrůžek,
složitostí. Prostě chovejte se jako svobodní lidé,
kteří jsou nějak kvalifikovaně připraveni a najdou řadu
lidí, kteří jim v tom budou ochotni pomoci.
-
- Vladimír Bosák, publikum
-
Já bych chtěl fakultě poděkovat za perspektivy, které
mi otevřela. V roce 1979 jsem se hlásil, absolvoval jsem
přijímací řízení a nebyl jsem přijat.
Pak se mi sem podařilo proniknout v roce 1983, kdy jsem uklízel
v přízemí a v podatelně jsem si přečetl noviny... A k tomu marxismu: Ladislav Hejdánek v 80 letech se vyjádřil,
že ani na fakultě se nenajde pořádný marxista...
- Pavel Machač, publikum
-
Já jsem absolvoval tuto fakultu v roce 1985. Několikrát
tady padla otázka úspěšnosti ideologického
působení na studenty. Otázka je, jak působila různá
školení, já si na ně nevzpomínám...
Jedná se o to naprosto nicotné působení onoho
společného základu, které nám moc
nedávalo. Ale myslím, že daleko hlubší
působení mělo působení StB tady fakultě. Oni to s námi dělali velmi chytře. Uvedu takový příklad,
to se asi v archivu nenajde - když pociťovali, že se moc veselíme
a moc bavíme, tak vzbudili cyklický strach, nebo
strach z toho, že by strach mohl přijít. Šest nás
sebrali, vyslýchali nás a říkali: Hlavně to
nikomu neříkejte. Takže první, co jsme udělali:
nikomu nesmíme říkat, že jsme byli vyslýchaný
a že to nesmíme říkat a že se dějou strašný
věci. A studenti na fakultě se spolu přestali bavit. Když se
spolu po půl roce zase začali bavit, tak nás znovu
předvolali k výslechu a bavili jsme se o o těch
spolupracovnících. Já se ptal pana Kubeše,
který měl tenkrát na starosti fakultu: Stejně je v
každým kruhu jeden, který s vámi spolupracuje.
A on říkal: No je, ale přece se to nemusí nikde
povídat. První, co bylo, že jsem to řekli, a zase
nastalo to ticho a zase jsem se spolu přestali bavit. Tímto
způsobem ideologické působení působilo, nevím,
zda je něco takového dohledatelné.
- Janebová, publikum
-
V rámci pedagogiky na to narážím stále.
Vliv komunistické strany byl obrovský a je to vidět především,
pokud my mladí vyjedeme ven a zjistíme, že náš
obor je v zahraničí úplně někde jinde a ten diskurs
je taky úplně někde jinde než my jsme ho stále
učeni tady. Docela mě mrzí, že někdy od panelisté
paušalizovali tady ten vliv. My mladí to určitě zažíváme,
že naše obory ovlivněny byly. A je škody, že to dvacetiletí,
třicetiletí musejí reflektovat a že lidé té střední
generace, která to zažila, to dostatečně nereflektují a tu
zkušenost nepředávají.
- Alena Macurová, panelista
-
Nevím, zda jsem vám dobře rozuměla, říkala
jste, že váš obor je někde na chvostu toho, jak vypadá
ve světě? Dobře, ale pokud ten obor chce být tam, kde jsou
ostatní, to je přece erudice těch, co v tom oboru pracují,
ne?
-
- Miloslav Petrusek, panelista
-
V tom já s vámi naprosto souhlasím, protože
třeba sociologie jako obor se na filozofické fakultě zcela
zhroutila. Ona se zhroutila programově a takříkajíc
cíleně. To byla intence vedoucího katedry, který
vyměnil celý personál, nabral si tam naprosto
nekvalifikované dámy, které měly zcela jiné
přednosti než znalost sociologie. To je doložitelné a
pamětníci to dobře vědí. Já bych ne zcela s
paní profesorkou souhlasil, že je to jen věc entusiasmu,
ale také je to věc možnosti zahraničních kontaktů,
přístupu k literatuře, zahraničním časopisům.
- Problém našeho oboru se promítl i do toho, jak se ta
katedra přejmenovávala: po roce 1970 se jmenovala katedra
sociálního výzkumu, ačkoliv jsme žádný
výzkum nikdy nedělali; pak se jmenovala katedra marxistické
sociologie, proti tomu se nedalo nic namítat; a potom, a tam
už končila hra, přišedší nový vedoucí
katedry rozhodl, že se bude jmenovat katedra marxisticko-leninské
sociologie - to sousloví, které se vztahovalo i na
filosofii, mělo znamenat, že ty katedry budou takzvaně
nomenklaturní, to znamená, že budou spadat nikoliv
pod nomenklaturní řád zde, fakultního výboru,
ale pod nomenklaturu sekretariátu Ústředního
výboru strany. prakticky to znamenalo, že na té
katedře mohli být jenom členové strany. Mělo to
svůj řád a hierarchii, dokonce pojmenovávací.
-
- Miroslav Hroch, panelista
-
K negativnímu ovlivňování: to je jasné,
že to byla doba těžkého úpadku, doba kdy jsem
zápasili a byli vděčni za každého, kdo byl ochoten
aspoň něco pořádně dělat, ve vědě. I za cenu třeba
toho, že vstoupí do té strany. Já přiznávám
otevřeně, že jsem skutečně v těch osmdesátých
letech přemlouval ty nejlepší studenty k tomu, aby do té
partaje vlezli, protože to byla jediná možnost, jak je pro
ten obor zachovat.
- Je třeba uvědomit si jednu věc: nejen my, ale i ve světě
nikdo nevěděl, že se to zhroutí vzápětí a
bylo třeba počítat s tím, že se tu něco musí
dál udržovat. Ta možnost udržování byla
velice omezená, byla limitovaná spoustou věcí.
Záleželo podle oboru a bylo by potřeba podle oborů na
fakultě se na to podívat, ty obory přežívaly různým
způsobem.
- A ještě bych zostřil, co jste říkala: to, že dnes
chybí střední generace, v řadě oborů, to je jistě
dědictví normalizace, to určitě ano, to máte
naprosto pravdu.
|
|